ga naar...

maandag 30 januari 2012

Positieve postbus

Als kinderen zich goed voelen in de klas, werken en leren ze beter.
Daarom leren we elkaar complimentjes te geven. Dat lijkt eenvoudig, maar kinderen vinden het best moeilijk om de kwaliteiten en sterke kanten van een ander onder woorden te brengen.

Ik werk in de klas met een postbus. Elk kind heeft zijn eigen postvakje. Op vrije momenten mogen kinderen briefjes met complimenten naar elkaar schrijven. Die briefjes stoppen ze in het juiste vakje. Ook de juf doet mee! Op vrijdag speel ik voor postbode en krijgt elke leerling zijn post.
De postbus was een idee dat ik al lang had. Met een schetsje van hoe die er moest uitzien, stapte ik een tijdje geleden naar Markdal, een dagcentrum voor mensen met een mentale beperking hier in de buurt van de school. Zij maakten deze prachtige postbus!
Natuurlijk kan je ook werken met doosjes, of met enveloppes aan het prikbord.

Om het schrijven van briefjes wat te sturen en het bedenken van complimenten wat makkelijker te maken, maak ik voorgedrukte briefjes voor de kinderen. Ze knippen het briefje uit dat ze willen gebruiken. Zo zijn ze al een eind op weg!

De kinderen vinden de postbus erg leuk. Ze schrijven graag post naar elkaar, maar het leukste is natuurlijk post ontvangen! Als na een week hun eigen postvakje leeg is, zie ik soms wat teleurstelling. Daarom spelen we soms 'geheime vriendjes'. Op maandag krijgt iedereen een geheim vriendje toegewezen. Naar dat vriendje moeten ze zéker één briefje schrijven tijdens de week. Zo is op vrijdag toch iedereen blij!

Geen opmerkingen: