ga naar...

vrijdag 3 februari 2012

Allemaal maatjes

Kinderen zijn best in staat elkaar vooruit te helpen in de klas. Daarom werk ik vaak in partnerwerk. Elk kind heeft in onze klas een vast leesmaatje en een vast rekenmaatje. Ook ik heb maatjes. I. is mijn tijdmaatje, zij geeft aan wanneer ik te snel ga en de klas niet kan volgen. En M. is mijn computermaatje. Ik leer hem omgaan met de spraaksoftware op de computer.

Het gebeurt wel eens dat ik 'willekeurige' duo's nodig hebt. In het verleden zei ik dan: "Ga eens snel per 2 staan!" Maar ja, dat 'snel', dat was écht niet haalbaar... Altijd bleef er wel een leerling over, of wilden sommige kinderen groepjes van 3 of zelfs 4. Dat werkte dus niet.

Sinds kort heb ik daar wat op gevonden. Naast een reken- en leesmaatje, hebben de kinderen ook een klokmaatje. In de klep van hun schoolbank hangt een papieren klok. Op de plaats van de cijfers, staan bij ons de namen van vriendjes. In de eerste week van september zijn we 10 minuutjes zoet met het zoeken naar onze klokmaatjes. Op deze foto schrijven twee vriendjes elkaar op als 1-uurmaatje.

Moeten ze tijdens het zelfstandige werk per 2 werken? Dan werken we deze week met ons 4-uurmaatje. Per 2 in de klasrij staan? Zoek je 5-uurmaatje! Spelletje spelen? Dat mag met je 10-uurmaatje.

'Snel' in duo's werken? Het gaat dus wel!
(naar een idee van B. Newingham via @klasvanjuflinda) 

Geen opmerkingen: