ga naar...

woensdag 31 oktober 2012

Groeigras vs ict-eindtermen, 2de ronde

Het denkwerk over bloggen versus eindtermen is in volle gang, dus... de tweede ronde.

5. De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.
Kinderen moeten dus, volgens deze eindterm, beeld, geluid, foto, video, tekst én een daarbij passend programma gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven. Vervolgens moeten ze ook hun eigen creatie en die van anderen kritisch bekijken en beoordelen.

Een blog lijkt me een schitterend kanaal om ideeën vorm te geven.
Ik moet wel toegeven dat de structuur van onze klasblog vooral door mezelf wordt bepaald: de lay-out, de pagina's, de gadgetbalk rechts... Zo blijft de continuïteit en de herkenbaarheid wat bewaard. Maar hierin kan Groeigras dus zeker nog verbeteren, zodat de blog nog méér iets van de kinderen wordt.

De kinderen mogen altijd berichten schrijven voor op de blog. Maar om de paar weken krijgen ze ook een blogbeurt. Dan moeten ze, samen met een partner, tegen het eind van de week een artikel schrijven.
Vaak kiezen ze voor een verslag van een activiteit, of een weekoverzicht. Hierin moeten ze duidelijk nog groeien. Een mooi artikel schrijven, dat mensen graag lezen, is niet zo eenvoudig. In de klas zal ik zeker met de kinderen nog moeten werken aan hun schrijfstijl.
Tot een tijdje geleden typten ze hun tekst gewoon in Word. Na wat knippen en plakken van mijn kant verscheen hun berichtje dan op de blog. Via @BramFaems ontdekte ik LiveWriter. Dit programma installeerde ik op de klascomputer en het laat de kinderen toe om rechtstreeks in de blog schrijven, zonder dat ze aan de lay-out wat kunnen veranderen. Zo leren de kinderen ook hoe ze een tekst kunnen opmaken en hoe ze foto's of andere objecten kunnen invoegen. Natuurlijk blijft het auteursrecht een aandachtspunt.

Sommige kinderen denken verder na en komen met nieuwe ideeën. Zo zijn we dit jaar begonnen met 'wist-je-datjes'. Vorig schooljaar werkten we een tijd met een moppentrommel via Wallwisher. De avonturen van Jean en Julie inspireren anderen dan weer om aan de slag te gaan met foto's, bewerkt met eenvoudige fotobewerkingsprogramma's. Kinderen die goed kunnen tekenen, scannen wel eens een mooi werkstuk in. Een wedstrijd organiseren met een echte zelf geknutselde prijs vinden ze ook leuk om te doen. En via Issuu tonen we onze schrijfoefeningen aan iedereen.
Bloggen en creativiteit gaan goed samen, want in Blogger kan je heel wat creaties via YouTube, Box, Issuu, Voki..., insluiten of embedden.

Via de reacties-knop leren kinderen ook om het werk van anderen kritisch en opbouwend te bekijken. Ze schrijven een mooi compliment, of stellen een geïnteresseerde vraag. Het is niet de bedoeling om elkaars werk met de grond gelijk te maken. Die afspraak maken we al heel snel. Kritiek mag, maar het moet opbouwend zijn. Wat je schrijft op de blog, moet je ook in het echt durven zeggen tegen de ander.
We leren ook dat reacties op de blog vaak moeilijk te nuanceren zijn. Zeg dus liever in het echt wat je minder goed vindt aan iemands werk, dan kan je eventueel nog bijsturen met extra feedback of je gelaatsuitdrukking. En je ziet natuurlijk ook meteen de reactie van de ander.

6. De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.
Papieren encyclopedieën, dat kennen onze kinderen bijna niet meer. Voor informatie duiken zij in de computer. Ze moeten dus goed kunnen kiezen welke digitale bronnen ze gaan gebruiken om die info te verzamelen, er kritisch mee omgaan, deze informatie beoordelen op zijn waarde én op een veilige plek bewaren.

Ook op onze klasblog leren de kinderen info opzoeken. Aan het begin van het schooljaar is de blog iets nieuws en maken ze kennis met het navigeren op de blog. Via het archief of de labels ontdekken ze oudere berichten, of berichten die te maken hebben met bijvoorbeeld 'rekenen'. Laat ons zeggen dat in september het label 'games' het meeste succes kent. :-)
Ik werk zelf vaak met hyperlinks in een tekst of afbeelding. Voor kinderen is het bijna natuurlijk dat ze daarop gaan doorklikken. Dat hoef ik zelden uit te leggen. In een later stadium leren ze zelf ook zulke links te leggen in eigen teksten.
In die eerste maand gaan we ook op zoek naar Groeigras. Want een blog kan je natuurlijk op verschillende plaatsen vinden. Eerst en vooral door een browser te openen en het adres in te tikken in de adresbalk. Maar dat is niet altijd handig. Daarom vinden ze de blog ook bij de favoriete sites, zeker op de klascomputers. Voor het gemak maakte ik ook een snelkoppeling op het bureaublad en kan je onze klasblog ook terugvinden via de yurlspagina en de schoolwebsite.
Informatie leren opzoeken via een klasblog, het kan dus. Natuurlijk gaat deze eindterm ook over het gebruiken van zoekrobots en online encyclopedieën, maar dat staat naast het werken op de klasblog.

De kinderen leren tijdens het bloggen ook informatie verwerken, door artikels te publiceren. Hierbij moeten ze steeds hun bronnen kritisch controleren voor ze iets openbaar maken. Zomaar knippen en plakken is wegens het auteursrecht natuurlijk ook uit den boze.
Als het artikel af is, moet het binnen de structuur van de blog natuurlijk ook een plaats krijgen, zodat lezers het later goed terug kunnen vinden. Welke labels passen bij het artikel?

Een blog lijkt een prima plek om informatie te bewaren, maar niets is voor eeuwig natuurlijk. Daarom bekijken we samen de mogelijkheden om die info ook echt veilig te stellen. Een consequent gebruik van de labels is al een goed begin, want als je je info goed ordent, vind je later ook oudere artikels goed terug. Maar het gaat natuurlijk verder dan dat. Je kan mooie artikels of creaties ook afprinten. Kinderen die dat willen, kunnen zelf een yurlspagina aanmaken met interessante links die verschenen op de blog. En het loont de moeite om regelmatig een back-up te maken van de blog. Zelf gebruik ik hiervoor IFTTT, maar binnen Blogger bestaat ook de mogelijkheid om een reservekopie te maken.

Zo, de komende dagen buig ik me over eindterm 7 en 8.
Benieuwd wat de eindbalans zal zijn...

Geen opmerkingen: