ga naar...

maandag 18 februari 2013

Geflipt

Enkele situaties uit de klaspraktijk.
Komen ze je regelmatig/soms/nooit bekend voor?
(Schrappen wat niet past.)

Situatie 1: Enkele kinderen uit je klas onthouden pas écht goed wanneer iets vaak herhaald wordt. Maar ja, het rekenboek gaat maar door en door, en veel tijd voor herhaling is er niet. Bijna élke dag wordt tijdens de wiskundeles nieuwe rekenstof aangeboden.

Situatie 2: Op het oudercontact krijg je van ouders te horen: "Wij willen wel helpen bij het huiswerk, maar we weten niet hoe het in de klas uitgelegd wordt. En als we het dan op onze eigen manier uitleggen, is ons kind nog méér in de war."

Situatie 3: Elke kind in je klas is uniek, je differentieert dan ook naar de snelle/sterkere en naar de zwakkere leerlingen toe. Maar soms voel je dat dat niet genoeg is. Je zou graag meer tijd hebben voor verlengde instructie en extra uitleg bij problemen.

Deze drie situaties heb ik dus nog steeds regelmatig voor in mijn eigen klas.
En toen las ik iets over de Jonatan Academie.

Sinds onze eigen school laureaat van de Koningin Paolaprijs was, houd ik de laureaten iets beter in de gaten.
Et voilà, in 2012 botste ik daar op de Jonatan Academie. In deze "academie", bedacht en bezield door @BramFaems en in feite een online versie van de school, maken leerlingen zelf filmpjes over taal- of rekenmoeilijkheden. En met 'zelf' bedoelt de academie echt helemààl zelf, van het kiezen van het onderwerp, het schrijven van een script, het digitaliseren via PowerPoint, tot het opnemen van de stemmen. De uitwerking van dit schitterende en terecht in de prijzen gevallen project kan je vinden op de website van de Jonatan Academie.

'Wat die kinderen kunnen, moet ik ook kunnen,' dacht ik bij mezelf, de 3 bovenstaande situaties in gedachten houdend.
Maar ik heb soms een duwtje in de rug nodig. Daarom twijfelde ik niet toen de ICT-praktijkdag een workshop van @BramFaems aanbood. Op 4 februari zou ik eraan beginnen, aan mijn filmpjes.
Maar het duwtje - een flinke duw trouwens - kwam eerder dan verwacht. Want helemaal in de geest van 'Flip de klas' stuurde Bram een tweetal weken op voorhand een mail met een aantal opdrachten. De deelnemers die er zin en vertrouwen in hadden, mochten al aan de slag, zodat er tijdens de workshop zelf meer tijd zou zijn voor vragen en praktische problemen.
Ik schoot uit de startblokken.

Dat flippen werkt dus voor mij. Mijn eerste filmpje was bijna helemaal af, op het geluid na, toen ik op de praktijkdag arriveerde. Tijd zat voor vragen en een gemoedelijke werksfeer, echt een fijne workshop.

Tijdens de krokusvakantie ben ik dus enthousiast aan de slag gegaan. Er kruipt best wel wat tijd in zo'n educatief filmpje, maar het is leuk om te doen en technisch haalbaar voor iedereen.
Ondertussen zijn er een paar filmpjes af. Die zou ik de komende tijd graag volgens het principe van 'Flip de klas' gebruiken. Deze week gaat er één filmpje mee als huiswerk. De leerlingen gaan de nieuwe leerstof over de oppervlakte van de cilinder éérst thuis bekijken voor we er in de klas over gaan leren. Eens kijken of dat lukt en wat het opbrengt voor de kinderen en voor mij. De toetsen komen er binnenkort ook weer aan. Dan kunnen de filmpjes bekeken worden als herhaling.

Misschien kan 'Flip de klas' een (gedeeltelijk) antwoord bieden op de moeilijkheden en vragen die ouders, kinderen en ikzelf hebben, zoals in de 3 situaties die bovenaan beschreven staan. Ik ga het in elk geval uitproberen.

Je kan de filmpjes vinden op onze klasblog, op het Vimeokanaal of op de 'Flip de klas'-yurlspagina.

 
YT-filmpje over The Flipped Classroom via @Meyerserwin

Update 21/02/13: Artikel in Klasse met o.a. Erwin Meyers en Bram Faems 

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Waauw! Dit ziet er knap uit, Hilde. Ik ben heel erg benieuwd naar het effect in de klas.
Dit is zeker iets wat ik ook zou willen uitproberen... Helaas denk ik dat mijn amateur-gehalte net iets te hoog ligt om zo'n filmpjes te maken.

Groetjes
Eve Pinxteren

Juf Hilde zei

Hey Eve!
Nee, gij...! Dat zou jij toch ook best kunnen?
Hilde

Klas 6 zei

Dit ziet er heel leuk uit. Mijn collega is momenteel totaal begeesterd door QR-codes, dit zou prima daarmee gelinkt kunnen worden :)
Een vraagje: schrijf je op voorhand de tekst uit die je inspreekt?
Groetjes, juf Maaike

Juf Hilde zei

Dag Maaike,
Voor QR-codes moet je bij @ivehapers zijn...!
Maar QR en filmpjes, dat is inderdaad een prima combinatie voor kinderen. De tekst schrijf ik niet uit, ik vertel bij wat ik toon, vandaar ook de haperingen hier en daar :-).
Had je trouwens wat aan de mail over Quartier Etoile?

Klas 6 zei

Ja hoor, bedankt. (dacht dat ik al gereageerd had, mijn excuses dus...) Maandag luisteren we eens naar En action en dan de knoop doorhakken zeker??
Mijn collegaatje gaat voor de qr's, ze volgde die bijscholing op de ictdag. We zullen onze interessepunten moeten samengooien :)