ga naar...

maandag 6 mei 2013

Kan elke leerling leren programmeren?

"Moet elke leerling kunnen programmeren?"
Dat was de titel van een bericht op Leesvoer van @BramFaems.
In een maatschappij waarin computers steeds centraler staan en menselijke taken en sociale contacten lijken over te nemen, is het misschien wel zinvol dat leerlingen, naast een basiskennis Frans, wiskunde of natuurkennis, ook hun eerste stappen zetten in het begrijpen van computertaal.

Ik sta als juf elke dag gewoon in de praktijk. Hoe interessant het discussiëren over de pro's en contra's van de bovenstaande stelling - sterk verdedigd door ICT-goeroes - ook is, ik ben meer een doener. Vandaar dat ik meer geïntrigeerd raakte door déze vragen:



"Kàn elke leerling leren programmeren?"
"Hoé kan elke leerling leren programmeren?"




Via een tweet ontdekte ik Hopscotch.
Deze Engelstalige app belooft dat iedereen kan programmeren, zelfs kinderen. En dat gratis en voor niks... installeren dus maar!
Tijdens een vrij moment zette ik twee willekeurige kinderen aan de iPad. Door een zelfgemaakte animatie liet ik hen kort zien wat je met de app kon. En toen ging ik verder met mijn eigen werk.


Een kwartiertje later zag ik in het voorbijgaan al een lange lijst Engelse commando's. Ik werd benieuwd en vroeg of ik al snel de primeur kreeg. Ik was onder de indruk. Zonder voorkennis, maar wel via samenwerken, uitproberen en weer corrigeren waren de twee erin geslaagd om één van de monsters van Hopscotch een huisje te laten tekenen. Een kwartier lang hadden ze overlegd over afstanden, kleuren, graden, en de volgorde van commando's.
Slechts een kwartier.


Programmeren lijkt dus kinderspel. En niet alleen voor jongens, maar ook meisjes lijken dit fantastisch te vinden. De Hopscotchventjes spreken duidelijk aan, en de mogelijkheden zijn eindeloos. Alles kan, als je maar een klein beetje fantasie en logisch denkvermogen hebt.
Daarom zet ik de app deze maand in bij de breinbrekeropdrachten. Snelle, rekenvaardige, maar ook gewoon geïnteresseerde kinderen kunnen de komende weken Hopscotch ontdekken.

Kennen jullie nog meer apps om te leren programmeren? Dan ben ik erg benieuwd.

9 opmerkingen:

Michel Boer zei

Kijk eens op http://4pipblog.blogspot.nl/

Ook de vraag: moet iedere leerling kunnen programmeren?

Groeten,
Michel

Juf Hilde zei

Dat ziet er ook een interessante site uit.. Bedankt, Michel!

Remko Boers zei

Hallo Hilde,
Ik heb er momenteel twee in 'uitprobeerfase' staan bij mij twee kinderen op de iPad. Om een beeld te geven: een jongen van zes en een meisje van 4 (bijna 5).

Cargo-bot is een app waarmee ze een soort grijpertje moeten programmeren die dozen verplaatst. Voorlopige conclucie: te moeilijk.
Kodable is een app waarbij ze een soort ronde monstertjes over een pad moeten laten lopen. Het idee is om zoveel mogelijk muntjes te verzamelen. Voorlopige conclusie: zeer geschikt om iets met programmeren te doen met kleuters.
Ik ga de app die jij voorstelt ook laten uitproberen door mijn kinderen. Leuk.

Groet,
Remko

Juf Hilde zei

Dag Remko,
Cargo Bot heb ik ondertussen ook geïnstalleerd, lijkt me zeker iets voor mijn klas.
Ik heb voor mijn kindjes hier thuis ook Daisy the Dinosaur geïnstalleerd. Vanaf kleuterleeftijd, kinderen kunnen vrij spelen of levels afwerken.
Merci voor je reactie!
Hilde

Pauline Maas zei

voor nog jonge kinderen heb je ook kodable. http://4pipblog.blogspot.nl/2013/05/cargo-bot-en-kodable.html

Pauline Maas zei

voor nog jongeren kinderen kun je ook met kodable werken. erg leuk.
http://4pipblog.blogspot.nl/2013/05/cargo-bot-en-kodable.html

Juf Hilde zei

Dankjewel Pauline, ga ik zeker bekijken!
Hilde

geanimeerd leren zei

Vanaf 8 jaar kunnen kinderen online programmeren met Scratch in het Nederlands. Je hoeft niets te downloaden en er staan veel handreikingen en voorbeelden op de site. http://scratch.mit.edu

Juf Hilde zei

Dag Cobie,
Dat had ik idd ook al in mijn leeslijstje, Scratch. Geen app van, of wel?
Gebruik jij het in de klas?
Hilde